Tørret frugt

Du kan spise lidt tørret frugt, for eksempel som drys på dine havregryn eller på en salat. Omkring en spiseskefuld om dagen er passende. Det svarer for eksempel til, at du søder dine havregryn med tørret frugt fem gange om ugen. 

Sorter stigende

24

48

72

Side:
  1. 1
  2. 2
Sorter stigende

24

48

72

Side:
  1. 1
  2. 2

Vælg den type tørret frugt, du bedst kan lide. Det er fint at variere mellem forskellige slags. 
Små børn under tre år må ikke spise mere end cirka 50 gram rosiner om ugen, fordi rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A. Svampegiften stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børn spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er mængden over en længere periode, som betyder noget. Figner kan indeholde aflatoksiner, som bliver dannet af skimmelsvampe, men du kan godt spise figner og figenpålæg i små mængder. Det vigtigste er, at du spiser varieret. 

Tørret frugt har et højt indhold af kostfibre, og indeholder blandt andet mineralerne kalium, fosfor, jern og zink.  Men tørret frugt har også et højt indhold af kalorier og frugtsukker. Indholdet af kalorier er fem-seks gange større end i frisk frugt. Derfor skal du kun spise lidt tørret frugt. 

Tørret frugt har et klimaaftryk på omkring et kilo CO2 ækvivalenter pr kilo. Tørret frugt kan derfor være en del af en klimavenlig kost.